неделя, юни 18, 2006

Компютърни игри: Shadows over Riva

Или как се прави RPG по немски
Жанрът компютърни ролеви игри отдавна се е доказал и не се нуждае от представяне. Всички сме играли на Baldur’s Gate и много добре знаем какво означава да разцъкваш с по няколко героя едновременно, докато си повишаваш статистиките, учиш умения, или използваш различни вълшебни предмети. Играта, за която ще разкажа, е създадена от немски програмисти на фирмата Attic и разпостранена от небеизвестната от близкото минало Sir-tech (Wizardry 8, Jagged Alliance). Тя се казва Realms of Arkania III: Shadows over Riva и е едно приятно старо RPG за PC, издадено през далечната 1996 година.
Първото приятно впечатление от играта, когато я инсталирате на компютъра е, че тя може би ще ви върви дори и под XP, макар че звуковете ефекти могат и да откажат. За сметка на това, музиката (ако тръгне!) е невероятно добра и не случайно е записана на аудио формат, за да можете да си я слушате дори и на уредбата в хола. Графиката на ROA III: SOR сега сигурно няма да ви впечатли кой знае колко, но навремето е изглеждала наистина внушаващо. Всичко е в 3D режим, което напомня класическия Doom, но всъщност е далеч по-добро от него. Чудовищата не щъкат из света, който ви предстои да обикаляте – когато има битка, перспективата се сменя с бойно поле тип ала Heroes и вие разигравате героите си походово като пионки в шахматна партия. Е. не баш шахмат де!
В играта има сумати въвеждащи в историята анимации и само интрото е към 5 мин. Странно, но анимациите в тази стара игра изглеждат много по-добре от плашещите опити на накой далеч по-нови игри. Също така не-игровите персонажи, с които ще се срещнете из играта, са страхотно нарисувани, а някой от тях даже и анимирани. И най-накрая всеки път, когато минете на нова глава от сюжета на играта, на екрана пред вас изникват забележителни картини, които не само, че са нарисувани изцяло на ръка, но и са изпипани в невероятно техническо отношение дори и за днешните стандарти.
Създаването на героя в Рива е нещо елементарно и същевременно невероятно сложно. Още в самото начало, играта ще ви пита като какъв искате да играете – новак или напреднал. Разликата е огромна, ако се пуснете като новак, героя се прави за по-малко от 5 мин. Ще трябва просто да изберете раса/клас, пол, снимка, име и… готово! Ако изберете напреднал, положението става леко мазало. Проблемът идва в това, че в играта има към дузина основни качества – положителни и отрицателни – например сила, ловкост, суеверие, алчност и т.н. Освен това, съществуват още няколко под-класа със специфични умения като “Оръжия” (в които влизат отделни умения за всяко едно оръжие), “Природа” (напр. билкарство, ориентиране из гората, оцеляване), “Знания” (като алхимия, езици, тактика, география и т.н). Няколко десетки са уменията и ако си изберете напреднал тип игра. Трябва да раздадеш по няколко точки на всяко едно от тях. И най-накрая, ако играеш с магьосник (елф/ вещер/друид) получаваш достъп до няколко магически школи. Всяка от тях има по ред заклинания, от които можеш да избираш по всяко време на играта, дори и извън битка.
Расите и класовете в играта са смесени, което напомня донякъде най-първото Dungeons & Dragons издание, но отсега предупреждавам – играта няма нищо общо с прословутото D&D и най-малкото е немска! Та значи за расите и класите – изборите не са малко: Джудже-боец, Горски Елф, Сребърен Елф, Леден Елф, Друид, Вещер (горски маг), Магьосник (при този герой трябва да уточниш към коя школа се обучаваш), Воин, Крадец, Варварин, Ловджия или Странстващ палячо. Всеки един от тези раси/класи дава набор от специфични умения, които по-добре ще ти помогнат да си изпълниш поставениете задачи. Ако не си вземеш крадец, а Горски Елф, това не означава непременно, че няма да можеш да крадеш – просто “краденето” няма да ти бъде в силните качества. Отново напомням, че за разлика от други игри, тук не избираш първо расата и после класа, а професията идва с расата. Друг е въпросът, че можеш да си развиеш конкретни умения, които да те доближат до дадена раса или клас, напр. Варварин, който да умее да се пазари… ;)
Играта е левъл-базирана. т.е. нивейна. След всяко успешно действие или нанесен удар в битка, получаваш точки опит и дигаш ниво на определен резултат. В играта има специална функция да отчита резултата от играта до момента във формата на малък кинжал, който расте в прогреса на приключението и накрая става огромен меч. Математическото съотношение е 1 към 1000, т.е. след всеки изпълнен куест получаваш точки (“score”) и когато си направил 1000, то значи си превъртял играта. Все пак, ако не си минал всички куести, е напълно вероятно да приключиш и с по-малък резултат.
Както всяко добро CRPG и това тук си има дълбока история, която буквално те държи на нокти през цялото време и заедно със съпътващите обрати в сюжета, правят прекарването в Рива повече от приятно. Рива е един фентъзи пристанищен град, където попадат героите и нали са добри души, решват да откликнат на молбата за помощ на една клеричка. Това ги отвежда до зловеща конспирация, в която са замесени всички по-известни клечки в града и малко по-малко героите осъзнават, че са само пионки в ръцете на един тъмен магьосник, който дори вече е предвидил техните действия. Само набързо ще спомена част от местата, където се развива основното действие, за да не си помислите, че ще обикаляте единствено из града – пиратски кораб, канализациата на Рива, пълно със скелети гробище, мини на джуджетата, завзети от орките, кула на некромант, а също така и самият затвор на града, където героите попадат съвсем целонасочено. За разлика от по-старите части на Аркания (за тях друг път!), "Сенки над Рива" описва разкриването на един град и в нея няма пътешествия от сорта на Baldur’s Gate и по-специално Daggerfal, която излезе почти по същото време. Но и това е достатъчно.
Намерете си "Сенки над Рива" и няма да съжалявате!
ПС: В случай, че сте от София, просто ми се обадете и аз ще ви дам да си запишете диска веднага!
ППС: Играта е правена по немско-френската ролева настолна система "Das Schwarze Auge" ("Черното око"), чиито издател е фирмата FANPRO и която е изключително търсена от феновете в западно-европейските страни.

3 коментара:

Анонимен каза...

Яне, надявам се някога да превъзмогнеш манията да обявяваш за най-добратаигра на света едно доста непознато в България заглавие, сглупило да излезе малко късно за псевдо-3D RPG, когато вече триизмерната графика е наложена и хората лудеят по първите 3D ускорители. Иначе аз нямам опит с третата игра, но помня втората и Arkania II бе едно от малкото RPG-та, в които епичните пътувания из целия свят, по огромни карти с километри площ, бе пресъздадено в най-точен, най-деталейн и тактически вид така, както и трябва да е. Една от малкото игри, в която трябваше да отчиташ храната и водата, да се грижиш за здравословното състояние на подопечните си, които често можеха да настинат ако не носят ботуши, да хванят превмония и да се гътнат ей така, да разпределяш задачите преди сън и да определяш реда на пазене край лагерния огън... въобще Аркания 2 беше играта, в която пътуването от точка А до точна Б бе пресъздадено в един изключително детайлен миктомениджмънт, който наистина правеше епичните пътешествия из целия континент нещо предизвикателство, с което може да се сравнява единствено разходката на Фродо до Маунт Дуум.

Анонимен каза...

Дълго и написано с любов ревю на любимата ти игра, Дамяне. С много твои преценки не мога да се съглася (напр. "внушителна графика" - хаха ти виждал ли си Doom и Krondor бре ;)). Добре, че моя милост се излъга да вземе тази игра от сергиите по пл.Славейков навремето :P . Покрай тази игра има много хубави събития, които случиха и очаквах да напишеш повече за тях. Покрай тази игра се запознахме, покрай тази игра започнахме да играем pen and paper, покрай тази игра намерихме приятели, който са сред най-добрите и до днес. Така, че: Keep up a good pace! :)

Анонимен каза...

Предполагам, че играта би могла да се пусне със звук без проблеми с емулатора Dosbox.