понеделник, юни 19, 2006

Настолни игри: Аксиом16 RPG

Аксиом16: Поглед отвътре

“Добре дошли в света на вашите фантазии! Потопете се в неповторимата атмосфера на магическия континент Магландиум. Бъдете смел воин, мъдър магьосник, безскрупулен мошеник, обаятелен лидер... Освободете въображението си! Бъдете героят на вашите детски мечти и изживейте незабравими приключения с ролевата игра Аксиом16. Спасете света от силите на Злото... или им помогнете да го завладеят - изборът е изцяло ваш! ”

Това са думи от корицата на доскоро най-чаканата книга от феновете на ролеви игри у нас – “Приключение с меч и магия”, първата книга по системата Аксиом16. В този пост ще се опитам да надникна в системата Аксиом16 на моя добър приятел и бивш колега от сп. "Фентъзи Фактор" Иван Атанасов и ще ви покажа нейните качества и недостатъци. Света на "Приключение с меч и магия" ще разгледам някой друг път, но преди да започна, нека да хвърлим един поглед върху самата книга – чисто като физичен предмет.

Книгата

“Приключение с меч и магия” по формат прилича на томче на Робърт Джордан и има страхотна цветна корица в стила на западните книги-игри. Колкото до обема, книгата съдържа 448 страници с десетки черно-бели илюстрации, които могат да ви накарат да провесите челюст. Забележително е, че всички до една са дело на двама млади български художници – Светослав Христов и Павел Байрактарски. Качеството на хартията е повече от добро и това допълнително доближава книгата до западните варианти (кориците и обаче не са твърди, за съжаление).

Книгата е разделена на четири части и включва в себе си всичко, което ви е нужно, за да играете ролева игра – правила за играча, съвети за Разказвача и описание на един фантастичен свят, в който ще можете да изживеете вашите приключения. Четвъртата част е отделена за карти, таблици, примерни дневници (за героите и чудовищата) и други помощни материали, които също са на много добро ниво. Специално дневникът на персонажите е направен по подобие на любимите ни компютърни игри – с икони за всяко качество. За съжаление е само едно копие и трябва да се преснеме за всеки един герой, но това не е сериозен проблем и не е болка за умиране.

Системата от правила за игра

Когато започнах да чета правилата, първото, което ми направи впечатление беше "ужасният" им обем. Те са описани на близо 140 страници. Не казвам, че това е много, но честно казано, много от начинаещите играчи могат да се уплашат само при вида им. Авторите са опитали да си спестят писането на безкрайни таблици и са представили всяко правило като сравнително проста математическа формула... Може и да е функционално, тъй като не ограничава възможностите на играчите, но пък само си представете как тези 140 страници заплашително ви напомнят учебника по математика... Много хора ще побягнат ужасени само при вида им. И ще сгрешат защото системата всъщност си я бива.

Хубавото е, че в Аксиом16 почти всичко се свежда до една-единствена формула. Без значение дали сте в битка, или водите преговори, дали повдигате камък, или разбивате врата - в играта винаги се използва универсалната формула за успешно действие (УФУД). За да успеете, в действието си вие трябва да хвърлите три зара и да прибавите умението, което използвате в случая. За да бъде действието успешно, трябва да получите число по-голямо от 16 плюс съответстващото на ситуацията усложнение. Когато свикнете с УФУД ще разберете, че Аксиом16 всъщност не е сложна.

Създаване на герой

Както във всяка уважаваща себе си ролева игра и тук играчът има избор между няколко раси, с които да играе. В Аксиом16 изборът му е сведен до човек, елф, джудже, гигант, гущер или гоблин. Расата определя някои уникални способности, както и физическият облик на героя ви. Следва избор на име, пол, възраст, височина, тегло, отличителни белези и лична история. Всичко това е много добре описано и систематизирано, както и подкрепено с достатъчно ясни примери.
Следващата стъпка е най-сложната. Разполагате с определено количество Точки за Развитие, с които заплащате развитието на героя си. Всяко научаване на ново умение, повишаване на показател, запаметяване на заклинание и т.н. се заплаща с тях. Те са основният ресурс за развитие на героя. Не си мислете, че е лесно да разпределите тези точки – направо не стигат за нищо, тъй като колкото по-висока е степента на дадено умение/показател, толкова по-скъпо струва неговото повишаване. А повярвайте ми, вие ще искате те да са високи.
Успокоителното е, че при всяко достигане на ново ниво ще получавате нови точки за развитие (и то не малко), така че ще се доразвиете. Интересното е, че за разлика от всички останали ролеви игри, които аз съм играл, тук героите стартират на нулево ниво, а не на първо.

Основните показатели на героя ви са: Сила, Ловкост, Интелект, Прецизност и Издръжливост. Производните показатели са много повече и не могат да се повишават с точки за развитие, а се образуват от основните – например Точките за действие се образуват от Скорост и Ловкост.

Един от най-важните показатели в играта е именно "Точките за действие", който определя колко действия може да извърши героя за единица време (един борен рунд например). Разбира се, това се ползва най-вече по време на битка.

Битките

Правилата Аксиом16 отделят голямо внимание именно на битките. На тях е посветена отделна глава и аз няма и да се опитвам да влизам в подробности, а само ще спомена, че те се разиграват на бойно поле, което е разграфено на квадратчета (има описани и други варианти). Всеки участник в битката действа според показателите си "Реакция" и "Точки за действие" (ТР), които определят кога и колко действия може да извърши той. За измерването на схватката е използван стандартния за ролевите игри "рунд", през който всеки един герой (или създание) може да действа. Възможностите на героя са почти неограничени и включват набор от десетки действия – всяко със своя цена в ТР. Почти всичко, за което може да се сетите е описано, а има дори и правило за симулиране на произволни действия (дори има правила за "Езда" по време на битка).

В правилата има доста необичайни хрумвания, които не се срещат често в други системи. Има описана подробна система за борба, специални атаки със и без оръжие и др. Има и много други умения, които влизат в много ситуации в играта и дават възможност на играча да предприеме повече действия, а не само да налага с меча. Играта е преминала достатъчно тестове, преди да бъде издадена, така че в механиката на схватките трудно може да се намерят сериозни бъгове.

Героите на високи нива стават чутовно добри, но всеки от тях е много различен от останалите и е силен по свой си начин. Именно в разнообразието и комбинативността в развитието на героите е най-голямата сила на Аксиом16.

Магиите

Разбира се, в играта има правила за изричане на заклинания и авторите са се погрижили за десетки магии, обединени в осем магически школи (огън, вода, въздух, хаос, мрак и т.н. – общо над 150 заклинания). Отделно от това има и правила за "вграждане на магия в кристали", както и обширна секция на алхимика, в която е описано как героят може сам да открива и забърква магически еликсири.

Предмети и екипировка на героя

Списъкът с предмети и инвентар е повече от внушителен. Авторите са разгледали и описали най-важните неща, които могат да потрябват в едно приключение (оръжия, брони, отвари, предмети от бита и т.н.). Освен това в книгата е включен списък на услуги и цени, който може да послужи на опитния приключенец (наемане на карета, цени в страноприемница и др.). Специално внимание е обърнато на някои редки и не толкова редки материали като бронз, митрил, вълна - които могат да потрябват в мисиите на героите – а също така и ценоразпис на животни като кон, куче, овца и др. Тук е момента да отбележа и един пропуск – липсват цени за някои от основните магически предмети и еликсири, но авторите обещават да поправят грешката си и да ги публикуват на сайта си. Там вече са споменати няколко, забелязани от тях и коригирани грешки.

Книга за чудовищата

Описаните в книгата чудовища и противници не са много (малко над двайсетина), но авторите гарантират, че повече гадини за биене ще се появят на скоро на
сайта на системата.
Посетете сайта, за да научите още за тази игра и четете редовно блога ми, където скоро ще си говорим повече за света на Магландиа, а дотогава – приятни мигове с най-новата българска ролева система Аксиом16 и "Приключение с меч и магия!".

4 коментара:

Анонимен каза...

Много хубава статия, личи се, че е писана от човек, който разбира нещата!

Анонимен каза...

Браво, браво! Яне, постарал си се да поразгледаш книгата добре и да навлезеш в нещата ;) Сега остава и да вземеп да се заиграеш ;), ама нямам време да водя сесии в момента...

Анонимен каза...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. »

Анонимен каза...

Very cool design! Useful information. Go on! Amatuer adult sex georgia peach blonde porsche new Pink leopard car seat covers Ambien 30mg capsules discount contact lenses Offrir bouquet de fleurs buy tramadol